Categories
Agama

Terdengar azan sewaktu bertugas tengah padang pasir, anggota tentera ini peluk Islam pada bulan Ramadhan…

Laungan azan di tengah padang pasir pada jam 3.30 pagi secara tiba-tiba bergema di telinganya semasa bertugas sebagai anggota pasukan tentera di Bosnia tujuh tahun lalu.

Bekas juara dart dunia, Ryusei Nemoto, 44, berkongsi saat beliau menerima hidayah ALLAH SWT dan bersyukur kerana terpilih sebagai Muslim.

Menceritakan pengalaman itu, Ryusei pada mulanya terkejut dengan suara yang didengar dalam suasana sunyi pagi itu, lantas beliau bertanyakan rakan sepasukan sekiranya bunyi itu dari komputer riba atau radio, namun rakannya memberitahu tidak mendengarnya.

Pengalaman ke beberapa buah negara sebelum ini membolehkan Mohamed Khidir mengamati dan mempelajari cara hidup Islam.

Beberapa tahun selepas itu, lelaki itu pergi ke Jakarta sekali lagi untuk menghadiri majlis reunion bersama rakan sekolej.

“Ketika sedang berbual, saya sekali lagi terdengar suara azan. Saya tertanya-tanya maksud suara itu dan nekad mencari jawapan kerana setiap kali terdengar bunyi tersebut, hati menjadi tenang,” katanya.

Ryusei berkata, beliau mula mengembara ke wilayah dan seluruh kampung termasuk ke Aceh, Lampung dan Jawa Timur serta singgah di masjid semata-mata mahu mendengar azan dan menyelidik perkara itu.

Menurutnya, lapan bulan berada di Indonesia, beliau menjelajah ke beberapa lokasi lain untuk mencari jawapan yang beliau sendiri tidak pasti.

Pengalaman ke beberapa buah negara sebelum ini membolehkan Mohamed Khidir mengamati dan mempelajari cara hidup Islam.

Ryusei yang fasih berbahasa Melayu berkata, niat memeluk Islam timbul ketika berada di Singapura beberapa tahun selepas kejadian itu.

Bermula saat tersebut, beliau mula mengubah cara hidup dan penampilan sebagai seorang Muslim.

Tatkala terdetik hati menerima Islam, Ryusei kemudian diuji apabila seorang demi seorang insan yang dicintai pergi buat selama-lamanya.

“Dua minggu selepas datuk meninggal dunia, nenek pula ‘pergi᾿. Saya kemudian diuji lagi apabila kedua-dua ibu bapa, bapa saudara dan adik perempuan kembar saya maut apabila pesawat dinaiki terhempas ketika dalam penerbangan ke Hawaii. Hati saya sedih dan pilu.

“Bagaimanapun, saya memujuk hati dan mencari kebenaran yang akhirnya mendapat jawapan, sesungguhnya manusia tidak boleh kekal di dunia ini melainkan hanya Dia Yang Maha Kuasa,” luahnya.

Disebabkan rasa membuak-buak ingin mendalami Islam, Ryusei nekad berkunjung ke Makkah.

Ketika tiba di tanah suci itu, beliau terpegun melihat ketekunan umat Islam mengejar pahala berbuat kebaikan, mengerjakan ibadat haji dan umrah.

Mohamed Khidir meluangkan masa bersama keluarga angkat di Malaysia.

Beliau akhirnya nekad dan yakin dengan ajaran Islam sekali gus membuat keputusan ingin mengabdikan diri kepada ALLAH SWT.

Atas sokongan keluarga angkat di negara ini, akhirnya beliau mengucap syahadah secara rasmi di Pejabat Agama Daerah Kuala Muda, Kedah pada 23 Mac lalu menggunakan nama Mohamed Khidir Hakim.

Mohamed Khidir yang mempunyai kepakaran profesional dalam pelbagai bidang ingin memulakan hidup baharu dengan diari kehidupan yang lebih bermakna.

Mohamed Khidir yang pernah dinobatkan juara dart dunia kini nekad meninggalkan segala-galanya untuk menumpukan kepada pembelajaran agama.

Aktif 19 tahun dalam sukan dart, beliau tidak mahu pengalamannya dalam beberapa kejuaraan terkubur, malah berhasrat menjadikan permainan itu diterima masyarakat Malaysia sebagai salah satu aktiviti keluarga tanpa dipengaruhi budaya songsang barat.

Categories
Agama

“Allah beri hidayah.” -Dulu jadi Sami Buddha, kini seorang Muslim bergelar Haji

Tiada siapa dapat menidakkan takdir Allah S.W.T. Siapa pun kita, jika hidayah untuk berubah menjadi seorang yang lebih baik diberikan, sudah tentu kita boleh berubah dengan serta-merta.

Penganut agama lain kembali kepada fitrah agama Islam bukanlah sesuatu yang asing lagi dalam konteks masyarakat kini. Ia bukan sahaja memberikan mereka satu persekitaran yang baru, bahkan mempraktikkan diri berusaha menjadi lebih baik.

Hidayah Allah tak kenal siapa

Menerusi satu perkongsian yang dibuat dalam laman Facebook dikenali sebagai Majlis Ilmu, dua foto seorang lelaki dikenali sebagai Haji Muhammad Wong Abdullah berubah penampilan apabila diberikan hidayah untuk memeluk Islam.

Dulu merupakan seorang sami Buddha

Menurut perkongsian tersebut, pada asalnya haji Muhammad Wong adalah seorang penganut Buddha. Dia juga adalah seorang sami iaitu individu yang kuat pegangan agamanya.

Namun begitu, hidayah daripada Allah S.W.T telah membawanya kepada Islam dan dia juga sudah pun mengerjakan fardu haji pada tahun lepas.

Semoga Tuan Haji lebih istiqomah

Perkongsian yang begitu menginspirasikan daripada laman Facebook tersebut telah mendapat lebih daripada 12 ribu tanda suka. Rata-rata warganet yang terlihat posting tersebut turut meninggalkan komen-komen positif diatas penghijrahan itu.

Mereka telah meninggalkan komen menyatakan bahawa betapa besar nikmat yang telah Allah kurniakan dan mendoakan agar Haji Muhammad lebih istiqomah serta menjadi seorang Muslim yang bertakwa.

Jelas wajah kelihatan berseri

Tuan Haji insan terpilih

Sumber : Majlis Ilmu

Categories
Agama Keluarga

Amalkan Seisi Keluarga Doa Ni. Agar Dijauhi Corona Virus.

Pastinya berita virus yang berasal dari Wuhan, China dan lebih dikenali sebagai Coronovirus menjadi topik utama sekarang.

Malah virus ini kini telah menjangkiti lebih daripada 800 orang di sana dan telah merebak ke sepuluh negara yang lain, termasuk Malaysia.

Sudah tentunya Kementerian Kesihatan Malaysia mengeluarkan panduan pencegahan untuk mengelak dijangkiti. Selain menjaga kebersihan tangan, mengelak berada di tempat yang sesak serta beberapa panduan lain, bagi yang beragama Islam boleh lah amalkan doa ini. Sebagaimana yang dikongsi oleh saudara Hafizul Hakim di laman facebooknya.

Semoga kita dan rakyat Malaysia dijauhi dari virus ini.

DOA DIJAUHI CORONA VIRUS

Rasulullah pernah menyarankan agar jangan memasuki kawasan yang ditimpa wabak dan orang yang berada di dalam kawasan wabak tersebut dilarang meninggalkan tempat tersebut.

Ini bertujuan bagi mengekang penularan dan kebinasaan ke kawasan lain.

al-Imam al-Bukhari merekodkan riwayat berkenaan Saidina Umar yang bermusafir ke negeri Syam.

Beliau kemudian dimaklumkan tentang wabak penyakit yang menimpa tempat yang dituju tersebut. Salah seorang sahabat bernama Abdul Rahman ibn Auf menasihatkan:

إن عندي في هذا علما سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إذا سمعتم به في أرض فلا تقدموا عليها، وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه».

“Sesungguhnya aku mempunyai ilmu tentang perkara ini. Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Sekiranya kamu mendengar tentang sesuatu wabak di satu tempat maka janganlah kamu memasukinya, manakala sekiranya wabak tersebut telah melanda sesuatu tempat, jangan pula kamu meninggalkan tempat tersebut (bagi mengawal penularan).”

Mendengar nasihat Abdul Rahman ibn Auf ini, Saidina Umar memuji Allah kerana keputusan yang beliau buat selari dengan hadith Nabi iaitu menghentikan hasrat untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang ditimpa wabak tersebut.

Wallah wallam.

Semoga jadi panduan bersama.

Sumber: Hafizul Hakim

Categories
Agama

Ingatkan Tentang Jaga Aurat, Sama-sama Fahami Agar Kita Anak Beranak Tak Culas!

Menyentuh tentang aurat wanita, nyata ianya begitu komplikated dan wajar difahami agar kita mampu menjaga batas-batas aurat dan dalam masa yang sama mendidik anak-anak perempuan tentang hal ini agar mereka memahami hal aurat wanita dengan sebaik mungkin sedari awal.

Jika ingin disentuh antara kekeliruan tentang aurat wanita yang ramai juga melaluinya  adalah dalam hal menjaga aurat tangan dan lengan yang mungkin merasakan ianya begitu mudah. Namun bila diajukan apakah sebenarnya dan dimanakah batas aurat yang diwajibkan ditutup pada bahagian tersebut, mungkin ada yang culas menjawabnya.

Lantas, untuk mendapatkan lebih jelas info tentang hal ini,  ayuh kita baca perkongsian ringkas di akaun Ustaz Farid Rashidi ini. Jom semak.


Acapkali diingatkan tentang aurat, masih ramai culas. Angguk setuju, namun bila praktisnya masih gagal.

Juga ada yang tak jelas dan terkeliru tentang aurat tangan dan lengan. Bahkan tetap ada yang upload di laman sosial.

Ada juga yang letak sticker emoji untuk tutup, walhal hakikatnya di luar masih terdedah. Nak tipu siapa tu? Allah SWT Maha Melihat tau.

Ingat ya, setiap kali gambar yang kita upload di internet, sangat sukar untuk dipadamkan bila dah tersebar.

Andainya ada setitis rasa takut pada Allah SWT dan runsing mengaut dosa, pasti dia akan berfikir 100 kali untuk buat.

Baiklah, di sini saya simpulkan kembali pandangan para ulama’ dan salah faham tentang had aurat pergelangan tangan dan lengan.

Apakah Batas Hukum Menutup Aurat?

1. Telah sepakat Jumhur Fuqaha’ mengatakan aurat wanita itu seluruh tubuh kecuali muka dan kedua-dua pergelangan tangan.

IKLAN

Al-Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi menyebutkan di dalam kitabnya al-Mughni:

“dan telah berkata Malik, al-Auza’ie dan al-Syafie’ bahawa keseluruhan wanita itu adalah aurat kecuali muka dan kedua tapak tangan, dan apa selainnya wajib ditutup di dalam solat”

[Lihat al-Mughni, 1/431]

2. Begitu juga para ulama Syafie’iyyah bersepakat bahawa seluruh badan kecuali wajah dan kedua tapak tangan.
Imam Syafie’ rahimahullah menyatakan di dalam kitab al-Umm ketika menjelaskan tentang pakaian dalam solat:

“dan setiap wanita adalah aurat kecuali dua tapak tangan dan wajahnya”.

Firman Allah SWT:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya”

[Surah an-Nur: 31]

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan ‘kecuali yang biasa nampak padanya’?

Menurut para ulama’ tafsir ia adalah wajah dan kedua telapak tangan. Wajah dan kedua telapak tangan bukanlah aurat kerana keperluan yang menuntut keduanya untuk perlihatkan.

Ok, yang ini selalu salah faham. Ada yang anggap tak mengapa dedah lengan. Tutup lengan tak nampak ranggi, vogue, rock, hipster kononnya. Dan ada juga yang berpandangan terlalu keras dengan memakai handsock sampai tutup atas telapak tangan dengan beranggapan itu juga aurat.

Sebenarnya perkataan al-Kaffain secara zahir memanglah membawa maksud tapak tangan dalam bahasa melayu. Akan tetapi, perkataan al-Kaffain menurut ulama’ fiqh dan bahasa Arab ialah tapak tangan zahir dan batin. Telapak tangan yang zahir ialah bahagian luar manakalah telapak tangan batin ialah bahagian dalam.

Jadi sebagai orang awam, kita perlu belajar dan menuntut ilmu untuk memahami teks bahasa Arab. Salah makna, salah fahamlah nanti. Untuk memahaminya, kita perlu merujuk pandangan ulama’ fiqh dan ahli yang mahir berbahasa Arab.

 

Had pergelangan tangan pula ialah dari jari sehingga tulang al-Ku’ (الكوع). Diatas tulang itu maka bukan lagi pergelangan, ia aurat yang perlu ditutup. Wajib tutup ya.

Yang ini pun ramai sangat perempuan di luar sana buah endah tak endah. Selalu sangat buat. Dah diingatkan berkali-kali, tetap kekal tak peduli. Itu belum kira yang pakai t-shirt lengan pendek saiz XS budak sekolah rendah lagi. Padahal saiz dia 2XL. Degilkan?

Allahhu Rabbi.

Kesimpulannya, tutuplah aurat hingga ke pergelangan tangan. Telapak dan punggung tangan hingga ke jari tidak dikira aurat. Nak tutup macammana samaada guna kulit kerbauke, kulit kayuke, guni bawangke, kainke, custom iron man suitke, terpulanglah ok.

Wallahhu a’lam.

Nanti kita sambung bahagian muka (wajah) pula ya.

Jom tolong sama-sama share pesan ini kepada semua kaum hawa yang ‘mampu’ baca artikel ini.

#UFR

sumber : Farid Rashidi 

Categories
Agama

Rebut Peluang Taubat Dalam Tempoh PKP. Ini Cara Solat Taubat Untuk Amalan.

Sedar tidak sedar, kita sudah hampir di pertengahan bulan ramadan. Wabak Covid-19 ini tidak berlaku secara kebetulan dalam bulan Rejab, Syaaban seterusnya ramadan yang akan tiba tidak lama lagi kerana setiap apa yang Allah tetapkan itu ada 1001 hikmah disebaliknya.

Ambil lah ruang masa PKP ini untuk kita sama-sama bermuhasabah dan mensucikan diri di rumah, mempersiapkan hati untuk menghadapi Ramadan tidak lama lagi.

Hidupkan rumah, zikirkan jiwa kita dengan munajat pada Allah swt. Antaranya:

-Solat di awal waktu
-Solat jemaah di rumah
-Baca Al-Quran/Tadarus
-Zikir
-Munajat
-Puasa Sunat
-Solat Taubat

Jadikanlah ujian wabak dan tempoh PKP ini sebagai satu nikmat buat kita. Nikmat masa yang lapang, nikmat bersabar, nikmat berlama-lama dalam ibadah. Hadapi lah ujian dan musibah ini sebagai seorang mukmin.

Ikuti perkongsian Prof Muhaya Circle, beliau menyentuh amalan ketika PKP menerusi FB Nazihah  Idris

MANUSIA ADA 3 KEHIDUPAN 

One of the best sharing dari bonda Muhaya:

Tiga kehidupan manusia:

1. Secret life (Me time)- masa bersama Allah (time solat, ibadah)

2. Private life (We time)- masa bersama suami isteri, anak anak, famili, cherish the time

3. Public life (Ummah Time)- masa bersosial di luar, masa di tempat kerja.

Tempoh PKP ini sebenarnya beri hikmah yang besar jika kita benar benar menghayatinya..

Masa untuk kita bina ‘Secret Life’- Me Time dengan Allah dengan lebih berkualiti.

Tidak terkejar kejar.
Tiada alasan kesuntukan waktu

Masa untuk tahajjud
Masa untuk puasa
Masa untuk taubat
Masa untuk mengadu sebanyak banyaknya dengan Allah.
Masa untuk bersihkan sampah sarap dalam jiwa.

IKLAN

Allah beri juga kita dalam tempoh PKP ini Private Life-we time bersama keluarga secara berkualiti.

Masa bersama dengan anak anak.
Masa untuk membuat refleksi keupayaan kita dalam menjaga amanah Allah yakni anak anak di hadapan mata.

Masa untuk kita refleksi hubungan dengan pasangan.

Suami isteri yang saling berpandangan dengan pandangan kasih sayang Allah titipkan pahala.

Anak anak yang memandang wajah ibu bapa dengan pandangan kasih sayang, Allah titipkan pahala.

ORANG YANG MEMILIH UNTUK RASA BAHAGIA DALAM TEMPOH PKP AKAN MENZAHIRKAN RASA KESYUKURAN ATAS NIKMAT MASA LAPANG YANG ALLAH BERI.

Pesan bonda Prof Muhaya dalam Prof Muhaya Circle, jaga baik baik dan sentiasa perbaiki ‘secret life’ dan ‘ ‘private life’ kita dalam tempoh PKP ini.

Kesannya kelak, kita akan jadi manusia yang bahagia apabila berada dalam kehidupan “Public life” 

We have to protect our “secret time”, and…
we will see our “private time” flourish,
and our “ummah time” will become great.

SOLAT TAUBAT

Menerusi FB Einie Noraini tatacara solat taubat sebagai panduan bersama.

Solat taubat Kena buat selalu.Sampai hati tu rasa lapang.

Rasa bersih. Pastu rajin nak beribadat. Bila dengar nasihat tu, hati mcm seronok.Tak nak lagi buat dosa-dosa lama. Haa.. tu inshaALLaH tanda taubat ALLaH dah terima.

SOLAT NI ELOK BUAT MALAM-MALAM. SEBELUM TIDUR ATAU SEBELUM SUBUH. WAKTU SUNYI MALAM.

Bersihkan diri. Amek wudhu. Pakai wangi-wangi (bagi lelaki).
Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu.. Isitghfar pendek je.. Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu bebetul tenang.. Pastu baru niat..

INI CARA SOLAT TAUBAT.

✔️أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

✔️”Ussoli sunnatan taubati rok ‘ataini liLLaHi Ta’ala”
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana ALLaH Taala]

💬Baca do’a Iftitah dan al-Fatihah mcm biasa.

📖Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun 1x
(Kalau ada yg tak hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas je)

📖Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas 1x.

📖Bila sampai waktu Sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do’a Nabi Yunus a.s.

📝”La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin”
Bacalah 10x atau 20x atau 30x.. Ikut suka.
Waktu ni dahi kita sujud menyentuh bumi.. Kita berada dlm keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama.. Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.

📝Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yg panjang sikit..

✔️”AstaghfiruLLaHhal’adziim /
️AstaghfiruLLaHhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih.”

📖Baca seberapa banyak yg kita nak.. Baca sampai hati tu rasa lemah…

📖Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do’a.. Bila berdo’a, kita kena bebetul menyesal dgn dosa2 kita.. Mohon ALLaH ampunkan dan terima taubat kita..

📖Sebagai permulaan, guna do’a sendiri dlm bahasa melayu.. Luahkan apa yg terbuku kat hati tu.. Menangislah.. Merayulah..

📖Mohon ALLaH ampunkan dosa tu.. Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dgn ALLaH..

📖Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita.. Kejap lagi kita mati.. Agak-agaknya apa kita akan mohon pada ALLaH?

📖Istigfar dan baca doa. Dalam bahasa melayu pon takpa. Dah selesai berdo’a, tutup do’a kita tu dengan;

✔️”Robbana aatina fid dun-ya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar”

📖Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.. Tengok apa yg boleh kita perbaiki lepas ni.

📝Imam al-Ghazali ada cakap..
✔️Tanda hati kita sudah mula hitam,

📌[1] bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah.
📌[2] hilang kemanisan beribadah
📌[3] hati tak makan nasihat

Semoga kita muhasabah diri sepanjang tempoh PKP ini.

Sumber: Nazihah Idris dan Einie Noraini

Categories
Agama

Solat Taubat, Ni Cara Paling Mudah Nak Buat & Boleh Amalkan!

Kalau ingin dihitung, tentu begitu banyak dosa yang telah kita lakukan di muka bumi ini dalam menggalas tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Hakikatnya, hanya Allah sahaja yang tahu buruk baiknya diri kita ini. Bahkan melalui rahmat dan kasih sayang Allah, diharapkan diampunkan segala dosa-dosa yang telah dilakukan.

Pun begitu, menyentuh tentang taubat selain seseorang itu nekad untuk berubah menjadi lebih baik, lagi sempurna apabila turut disertakan dengan mendirikan solat taubat.

Namun mungkin masih ada yang belum faham bagaimana untuk mendirikan  solat sunat dua rakaat ini. Maka di sini dikongsikan cara paling ringkas dan mudah untuk yang pertama kali ingin mendirikan solat taubat ini.

Jom semak perkongsian bermanfaat ini.


CARA PALING MUDAH NAK BUAT SOLAT TAUBAT ::

Kita ni tak lari dari buat dosa.. Dosa nyata dan dosa yang tak nyata.. Bila terbukak je pintu hati dan mula sedar selama ni banyak buat dosa, hati terus rasa nak bertaubat.. Risau kalau esok lusa mati.. Terus tak sempat..

Tapi ada di antara kita tak berapa pandai.. Solat pun sebelum ni kejap buat kejap tak.. Hafal pun mana yang perlu je.. Ni nak buat Solat Taubat, bila bukak buku, ada do’a.. ada Penghulu Istighfar.. ALLaH.. Dah la tak hafal.. Nak baca arab pun tak tahu.. Abes camne?

Takpe.. Ni baba tunjukkan cara Solat Taubat yang paling mudah.. Satu baba nak tekankan.. Kita bila bertaubat, kita tak boleh assume sekali buat, kompom ALLaH terima taubat..Kena buat selalu.. Sampai hati tu rasa lapang.. Rasa bersih.. Pastu rajin nak beribadat.. Bila dengar nasihat tu, hati macam seronok.. Tanak lagi buat dosa-dosa lama.. Haa.. tu inshaALLaH tanda taubat ALLaH dah terima..

Solat ni elok buat malam-malam.. Sebelum tidur atau sebelum Subuh.. Waktu sunyi malam.. Bunyi cengkerik je ada.. Baru tenang bila nak mintak ampun dgn ALLaH.

Bersihkan diri.. Amek wudhu..
Pakai wangi-wangi (bagi lelaki)..

Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu.. Isitghfar pendek je.. Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu bebetul tenang.. Pastu baru niat..

أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Ussoli sunnatan taubati rok ‘ataini liLLaHi Ta’ala
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana ALLaH Taala]

Baca do’a Iftitah dan al-Fatihah macam biasa.

Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun 1x
(Kalau ada yang tak hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas je)

Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas 1x

Bila sampai waktu Sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do’a Nabi Yunus a.s.

“La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin”

Bacalah 10x atau 20x atau 30x.. Ikut suka.

Waktu ni dahi kita sujud menyentuh bumi.. Kita berada dalam keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama..

Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.

Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yg panjang sikit..

AstaghfiruLLaHhal’adziim /

AstaghfiruLLaHhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih.

Baca seberapa banyak yang kita nak.. Baca sampai hati tu rasa lemah…
Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do’a.. Bila berdo’a, kita kena bebetul menyesal dengan dosa-dosa kita.. Mohon ALLaH ampunkan dan terima taubat kita..

Sebagai permulaan, guna do’a sendiri dalam bahasa melayu.. Luahkan apa yang terbuku kat hati tu.. Menangislah.. Merayulah.. Mohon ALLaH ampunkan dosa tu.. Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dengan ALLaH.. Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita.. Kejap lagi kita mati.. Agak-agaknya apa kita akan mohon pada ALLaH?

Bukan tak boleh baca do’a taubat atau Penghulu Istighfar, tapi kalau nak baca pun masih terkial-kial, camne? Kita nak mintak ampun ni.. Takkan dengan air mata meleleh-leleh tu jugak kita nak refer kertas baca do’a? Guna je do’a bahasa melayu dulu.. Nanti inshaALLaH bila dah istiqomah, baru la upgrade sikit.. Cari do’a bahasa arab..

Dah selesai berdo’a, tutup do’a kita tu dengan;

Robbana aatina fid dun-ya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar

Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.. Tengok apa yang boleh kita perbaiki lepas ni.. Camne kita nak bersihkan hati..

InshaALLaH, kalau buat selalu, kita akan rasa beban yang ditanggung tu hilang.. Senang kan?
Satu kita kena ingat, ALLaH Maha Pengampun.. RahmatNya melebihi MurkaNya..

Imam al-Ghazali ada cakap..
Tanda hati kita sudah mula hitam,
[1] bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah.
[2] hilang kemanisan beribadah
[3] hati tak makan nasihat

sumber : Wan Muhanmad Hanif Satar

Categories
Agama

Sujud Terakhir Dalam Solat Biasanya Lebih Lama Sebab Berdoa. Amalkan, Manfaatnya Luar Biasa!

Seringkali bila sujud yang terakhir ada yang melakukannya dalam tempoh yang agak lama berbanding sujud sebelumnya. Mungkin ini menimbulkan tanda tanya dan tahukah anda, umumnya sujud yang lama itu akan dibaca berserta dengan doa.

3 DOA LUAR BIASA

Bacalah 3 Doa Ini Ketika Sujud Terakhir Dalam Sholat, Manfaatnya Luar Biasa. Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz (semoga Allah merahmatinya) berkata : Merupakan 3 doa yang janganlah kau lupakan dalam sujud.

 

1. Mintalah Diwafatkan Dalam Keadaan Khusnul Khotimah

“Allahumma inni as’aluka husnal khotimah”

2. Mintalah Agar Kita Diberikan Kesempatan Taubat Sebelum Wafat

“Allahummarzuqni taubatan nasuha qoblal maut”

Artinya: “Ya Allah berilah aku rezeki taubat nasuha (atau sebenar-benarnya taubat) sebelum wafat”

3. Mintalah Agar Hati Kita Ditetapkan di Atas Agamanya

“Allahumma yaa muqollibal quluub tsabbit qolbi ‘ala diinika”

Artinya: “Ya Allah wahai sang pembolak balik hati, tetapkanlah hatiku pada agama-MU”

 

Dan ini pula penerangan lanjut daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Hukumnya ialah berdoa disunatkan dalam semua sujud dan tidak hanya khusus dalam sujud terakhir. Daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد ، فأكثروا الدعاء

Maksudnya: “Keadaan yang paling dekat seseorang hamba dengan Tuhan-nya ialah ketika dia bersujud. Maka perbanyakkanlah berdoa (pada waktu sujud).”

Riwayat Muslim dan al-Nasaie.

Dibolehkan untuk memperbanyakkan doa sama ada secara lisan ataupun dalam hati. Terdapat khilaf untuk menggunakan bahasa selain Arab untuk berdoa secara lisan. Yang terpilih ialah berdoa menggunakan bahasa Arab secara lisan. Adapun menggunakan bahasa Melayu contohnya, maka cukuplah di dalam hati. Tetapi yang paling afdal, ikutilah sunnah Rasulullah SAW.

Wallahuaʿlam